PR7 Onderwijs & educatie
Aandeel in het totaal
Lasten
4.932.370
5
Baten
613.474
1
Waarom dit Programma?
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Onderwijs en educatie geeft kinderen en jongeren de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen. Hierbij is het van belang dat voor alle kinderen en jongeren in Wageningen onderwijs op het eigen niveau beschikbaar en fysiek bereikbaar is. Uiteindelijk draait het erom dat jongeren hun capaciteiten en talenten gebruiken, zodat ze economisch en maatschappelijk zelfstandig kunnen zijn.
Het programma richt zich op het aanbod van gemeenschappelijke voorzieningen voor kinderopvang en voorschools, primair en voortgezet onderwijs.
Beoogd maatschappelijk effect
Gemeente Wageningen wil kinderen en jongeren een gelijke kans bieden om hun talenten te ontwikkelen zodat zij, een bij hen passende plek in de samenleving kunnen verwerven
Om dit maatschappelijk effect te realiseren zijn de volgende thema’s actueel:
• Onderwijs- en ontwikkelingsachterstanden
• Vroegtijdige school uitval
• Leerlingenvervoer
• Onderwijshuisvesting
• Kinderopvang
Deze thema’s zijn verwerkt in een doelenboom, waarin per doel wordt beantwoord:
• Wat willen we bereiken? (doelen en subdoelen)
• Wat gaan we daarvoor doen? (activiteiten)
Doelstellingen
- 7.1 Onderwijsachterstanden en ontwikkelachterstanden zijn verminderd
- 7.2 Ieder kind ontwikkelt ecologisch bewustzijn en verantwoordelijkheid
- 7.3 Alle leerlingen verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
- 7.4 Voor Wageningse leerlingen zijn scholen voor bijzonder- en speciaal onderwijs buiten Wageningen goed bereikbaar
- 7.5 Het aanbieden van adequate huisvesting voor alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs
- 7.6 Afstemming en effectieve samenhang met het onderwijs op gebied van leerplicht, leerlingenvervoer, jeugdhulp en onderwijshuisvesting
- 7.7 Er is kwalitatief goede en veilige kinderopvang geboden
Wat gaat het kosten?
De lasten, baten en het saldo van het programma Onderwijs & educatie zijn als volgt:
- Bestaand beleid lasten
- Nieuw beleid lasten
- Bestaand beleid baten
- Nieuw beleid baten
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | -360 | -89 | -107 | -126 |
Bestaand beleid | -5.236 | -4.524 | -4.572 | -4.537 | -4.499 | -4.475 |
Totale lasten | -5.236 | -4.524 | -4.932 | -4.626 | -4.606 | -4.601 |
Baten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | 10 | - | 10 | 10 | 10 | 10 |
Bestaand beleid | 847 | 608 | 603 | 599 | 595 | 592 |
Totale baten | 857 | 608 | 613 | 610 | 606 | 602 |
Saldo | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | 10 | - | -350 | -79 | -97 | -115 |
Bestaand beleid | -4.389 | -3.916 | -3.969 | -3.937 | -3.903 | -3.884 |
Totale saldo | -4.379 | -3.916 | -4.319 | -4.016 | -4.000 | -3.999 |
Verdeling per product
- Wettelijk
- Niet-wettelijk
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Openbaar Basisonderwijs | -164 | -142 | -143 | -145 | -146 | -148 |
Bijzonder Basisonderwijs | -293 | -269 | -271 | -274 | -276 | -279 |
Openbaar Speciaal Basisonderwijs | -74 | -74 | -74 | -75 | -76 | -77 |
Onderwijshuisvesting | -2.486 | -2.499 | -2.469 | -2.453 | -2.392 | -2.348 |
ONDERWIJSHUISVESTING | -253 | - | - | - | - | - |
Gemeenschapp. Baten En Lasten Onderwijs | -1.291 | -877 | -1.262 | -997 | -1.008 | -1.018 |
GEMEENSCHAPP. BATEN EN LASTEN ONDERWIJS | 3 | - | - | - | - | - |
Kinderopvang | -656 | -663 | -713 | -682 | -707 | -731 |
KINDEROPVANG | -23 | - | - | - | - | - |
Totale lasten | -5.236 | -4.524 | -4.932 | -4.626 | -4.606 | -4.601 |
Baten | ||||||
Onderwijshuisvesting | 569 | 291 | 294 | 287 | 280 | 273 |
Gemeenschapp. Baten En Lasten Onderwijs | 53 | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 |
Kinderopvang | 212 | 208 | 210 | 212 | 214 | 216 |
KINDEROPVANG | 24 | - | - | - | - | - |
Totale baten | 857 | 608 | 613 | 610 | 606 | 602 |
Saldo | -4.379 | -3.916 | -4.319 | -4.016 | -4.000 | -3.999 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Bron | Beschrijving | Jaar | Gemeente | NL |
---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen | Aantal | DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs | Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen. | 2012 | ||
2013 | ||||||
2014 | 1 | 5 | ||||
2015 | ||||||
2016 | ||||||
2017 | ||||||
2018 | ||||||
2019 | ||||||
2020 | ||||||
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen | Aantal | DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen. | 2012 | ||
2013 | ||||||
2014 | 34 | 60 | ||||
2015 | ||||||
2016 | ||||||
2017 | ||||||
2018 | ||||||
2019 | ||||||
2020 | ||||||
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % | % | DUO - Dienst Uitvoering Onderwijs | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. | 2012 | 3,8 | 3,2 |
2013 | 2,2 | 2,1 | ||||
2014 | 1,5 | 2,0 | ||||
2015 | ||||||
2016 | ||||||
2017 | ||||||
2018 | ||||||
2019 | ||||||
2020 | ||||||
% achterstandsleerlingen | % | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | Het percentage leerlingen (4-12 jaar) in het primair onderwijs dat kans heeft op een leerachterstand. | 2012 | 7,88 | 11,6 |
2013 | ||||||
2014 | ||||||
2015 | ||||||
2016 | ||||||
2017 | ||||||
2018 | ||||||
2019 | ||||||
2020 |
Betrokkenheid verbonden partijen
De volgende verbonden partij is betrokken bij de uitvoering en realisatie van de doelstellingen uit het programma:
WGR PPO De Link
Betreft een bestuurlijke samenwerking met de gemeenten Rhenen en Renkum voor de uitvoering van het toezicht op het openbaar onderwijs.