PR10 Veiligheid
Aandeel in het totaal
Lasten
1.735.341
2
Baten
0
0
Waarom dit Programma?
Het programma veiligheid richt zich op een verantwoord en acceptabel niveau van veiligheid voor de burger. In de huidige maatschappij spelen veiligheidsrisico’s en verharding een toenemende rol. De gemeente kiest daarom voor een proactieve en preventieve insteek ter bestrijding en beperking van veiligheidsrisico’s en biedt ook een slagvaardige en adequate hulpverlening bij kleine en grote calamiteiten of crises.
Beoogd maatschappelijk effect
Een veilig huis, ondernemen in een veilig gebied, een veilig gevoel. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het niet. De gemeente Wageningen wil inwoners, ondernemers en bezoekers een veilig klimaat aanbieden om in te wonen, werken en te verblijven. Een klimaat waarin er een goede balans is tussen de privacy van de persoon en de gemeentelijke activiteiten.
Om dit maatschappelijk effect te realiseren zijn de volgende thema’s actueel:
• Inwoners die slachtoffer worden
• Overlast
• Maatschappelijke onrust
• Hulp bij brand en ongevallen
• Hulp in geval van crisis
Deze thema’s zijn verwerkt in een doelenboom, waarin per doel wordt beantwoord:
• Wat willen we bereiken? (doelen en subdoelen)
• Wat gaan we daarvoor doen? (activiteiten)
Doelstellingen
Wat gaat het kosten?
De lasten, baten en het saldo van het programma Veiligheid zijn als volgt:
- Bestaand beleid lasten
- Nieuw beleid lasten
- Bestaand beleid baten
- Nieuw beleid baten
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | 96 | 97 | 98 | 99 |
Bestaand beleid | -1.952 | -1.942 | -1.831 | -1.849 | -1.867 | -1.886 |
Totale lasten | -1.952 | -1.942 | -1.735 | -1.752 | -1.770 | -1.787 |
Baten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | - | - | - | - |
Bestaand beleid | 143 | - | - | - | - | - |
Totale baten | 143 | - | - | - | - | - |
Saldo | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | 96 | 97 | 98 | 99 |
Bestaand beleid | -1.810 | -1.942 | -1.831 | -1.849 | -1.867 | -1.886 |
Totale saldo | -1.810 | -1.942 | -1.735 | -1.752 | -1.770 | -1.787 |
Verdeling per product
- Wettelijk
- Niet-wettelijk
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Openbare Orde En Veiligheid | -213 | -221 | -201 | -203 | -205 | -207 |
Brandweerzorg | -1.557 | -1.593 | -1.419 | -1.433 | -1.448 | -1.462 |
BRANDWEERZORG | -52 | - | - | - | - | - |
Rampenbestrijding | -130 | -128 | -115 | -116 | -117 | -119 |
Totale lasten | -1.952 | -1.942 | -1.735 | -1.752 | -1.770 | -1.787 |
Baten | ||||||
BRANDWEERZORG | 143 | - | - | - | - | - |
Totale baten | 143 | - | - | - | - | - |
Saldo | -1.810 | -1.942 | -1.735 | -1.752 | -1.770 | -1.787 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Bron | Beschrijving | Jaar | Gemeente | NL |
---|---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt | aantal per 10.000 inw. | Bureau Halt | Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar. | 2012 | ||
2013 | 4,5 | 10 | ||||
2014 | 6,0 | 9,9 | ||||
2015 | 5,2 | |||||
2016 | 5,2 | |||||
2017 | 5,2 | |||||
2018 | 5,2 | |||||
2019 | 5,2 | |||||
2020 | 5,2 | |||||
Hardekern jongeren | aantal per 10.000 inw. | KLPD | Het aantal hardekern jongeren, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-24 jaar. | 2012 | 0,4 | 1,7 |
2013 | 0,7 | 1,4 | ||||
2014 | 0,7 | 1,3 | ||||
2015 | 0,7 | |||||
2016 | 0,7 | |||||
2017 | 0,7 | |||||
2018 | 0,7 | |||||
2019 | 0,7 | |||||
2020 | 0,7 | |||||
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inw. | CBS – Gereg. Criminaliteit & diefstallen | Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. | 2012 | 1,4 | 2,6 |
2013 | 1,6 | 2,6 | ||||
2014 | 0,8 | 2,5 | ||||
2015 | 1,2 | 2,4 | ||||
2016 | 1,2 | |||||
2017 | 1,2 | |||||
2018 | 1,2 | |||||
2019 | 1,2 | |||||
2020 | 1,2 | |||||
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inw. | CBS – Gereg. Criminaliteit & diefstallen | Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). | 2012 | 5,0 | 6,5 |
2013 | 3,7 | 6,4 | ||||
2014 | 3,1 | 5,7 | ||||
2015 | 2,9 | 5,4 | ||||
2016 | 2,9 | |||||
2017 | 2,9 | |||||
2018 | 2,9 | |||||
2019 | 2,9 | |||||
2020 | 2,9 | |||||
Diefstal uit woning per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inw. | CBS – Gereg. Criminaliteit & diefstallen | Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. | 2012 | 8,1 | 5,5 |
2013 | 5,2 | 5,2 | ||||
2014 | 3,5 | 4,2 | ||||
2015 | 2,4 | 3,9 | ||||
2016 | 2,4 | |||||
2017 | 2,4 | |||||
2018 | 2,4 | |||||
2019 | 2,4 | |||||
2020 | 2,4 |
Indicator | Eenheid | Bron | Beschrijving | Jaar | Gemeente | NL |
Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | aantal per 1.000 inw. | CBS – Gereg. Criminaliteit & diefstallen | Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. | 2012 | 8,2 | 8,0 |
2013 | 6,9 | 7,2 | ||||
2014 | 5,3 | 6,5 | ||||
2015 | 4,0 | 6,1 | ||||
2016 | 4,0 | |||||
2017 | 4,0 | |||||
2018 | 4,0 | |||||
2019 | 4,0 | |||||
2020 | 4,0 |
De Wageningse waarden die hier voor 2017 en verder zijn ingevuld, zijn een prognose van de verwachte ontwikkelingen.
Bij deze door het Rijk bepaalde indicatoren merken wij op dat de ontwikkelingen in zeer sterke mate bepaald worden door factoren die buiten de directe invloedssfeer van de gemeente liggen.
Verder hebben deze indicatoren, op één na, ook geen relatie met de speerpunten op het gebied van criminaliteit. Deze speerpunten worden jaarlijks aan de hand van een notitie met de gemeenteraad besproken en vastgesteld. Onderdeel van de notitie is de cijfermatige ontwikkeling binnen de vastgestelde speerpunten.
De indicator die wel een relatie heeft met de afgesproken speerpunten is ‘woninginbraken’. Het aantal woninginbraken is de laatste drie jaar sterk gedaald en is zodanig laag dat de verwachting is dat dit niet veel verder zal dalen. Activiteiten van de gemeente en andere partners zijn daarom gericht op stabilisatie van deze waarde.
Betrokkenheid verbonden partijen
De volgende verbonden partij is betrokken bij de uitvoering en realisatie van de doelstellingen uit het programma:
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM).
Voor de uitvoering van de brandbestrijding en risicobeheersing werken we samen in regionaal verband op basis van een gemeenschappelijke regeling.