PR11 Transparante overheid
Aandeel in het totaal
Lasten
2.810.597
3
Baten
689.052
1
Waarom dit Programma?
Een transparante overheid is een voorwaarde om de afstand tussen inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven zo klein mogelijk te houden en begrip te krijgen voor elkaars standpunten, meningen en handelen.
Door de uitvoering van dit programma kunnen inwoners beter voldoen aan hun verplichtingen, gebruik maken van hun rechten en krijgen zij ruimte om mede beleid te ontwikkelen, uitvoering te bepalen en eigen initiatieven aan te dragen.
Beoogd maatschappelijk effect
De inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven van en in Wageningen voelen zich zodanig gefaciliteerd door de gemeente dat zij gemakkelijk hun informatie kunnen vinden, gebruik kunnen maken van hun rechten en aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Zij ervaren dat hun eigen kracht optimaal wordt benut om mee te kunnen werken aan de ontwikkeling van de stad.
Om dit maatschappelijk effect te realiseren zijn de volgende thema’s actueel:
• Dienstverlening
• Toegangelijkheid van informatie
• Samen met de stad
Deze thema’s zijn verwerkt in een doelenboom, waarin per doel wordt beantwoord:
• Wat willen we bereiken? (doelen en subdoelen)
• Wat gaan we daarvoor doen? (activiteiten)
Doelstellingen
- 11.1 De gemeente heeft haar dienstverlening zo optimaal mogelijk afgestemd op de wensen en behoeften van inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven
- 11.2 Inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven kunnen aan hun verplichtingen voldoen
- 11.3 Gemeentelijke informatie is toegankelijk voor alle doelgroepen via diverse kanalen
- 11.4 De gemeente gaat zorgvuldig om met de privacygevoelige informatie
- 11.5 De gemeente kan inspelen op de wisselende behoefte in samenwerking met de stad.
Wat gaat het kosten?
De lasten, baten en het saldo van het programma Transparante overheid zijn als volgt:
- Bestaand beleid lasten
- Nieuw beleid lasten
- Bestaand beleid baten
- Nieuw beleid baten
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | -8 | -8 | -8 | -9 |
Bestaand beleid | -3.132 | -3.454 | -2.802 | -3.094 | -2.911 | -2.846 |
Totale lasten | -3.132 | -3.454 | -2.811 | -3.103 | -2.920 | -2.855 |
Baten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | - | - | - | - |
Bestaand beleid | 698 | 679 | 689 | 870 | 671 | 673 |
Totale baten | 698 | 679 | 689 | 870 | 671 | 673 |
Saldo | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | -8 | -8 | -8 | -9 |
Bestaand beleid | -2.434 | -2.775 | -2.113 | -2.225 | -2.240 | -2.174 |
Totale saldo | -2.434 | -2.775 | -2.122 | -2.233 | -2.249 | -2.182 |
Verdeling per product
- Wettelijk
- Niet-wettelijk
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Bestuursorganen (Raad) | -379 | -449 | -455 | -468 | -461 | -463 |
BESTUURSORGANEN (RAAD) | -9 | - | - | - | - | - |
Bestuursorganen (B&W) | -573 | -609 | -604 | -876 | -627 | -634 |
BESTUURSORGANEN (B&W) | -85 | - | - | - | - | - |
Representatie | -99 | -105 | -84 | -85 | -86 | -87 |
REPRESENTATIE | 0 | - | - | - | - | - |
Bestuursondersteuning College Van B&W | -540 | -763 | -339 | -344 | -348 | -352 |
BESTUURSONDERSTEUNING COLLEGE VAN B&W | -28 | - | - | - | - | - |
Burgerzaken | -605 | -696 | -648 | -658 | -722 | -639 |
BURGERZAKEN | -8 | - | - | - | - | - |
Baten Secretarieleges Burgerzaken | -307 | -299 | -305 | -292 | -292 | -293 |
Bestuurlijke Samenwerking | -49 | -51 | -52 | -52 | -53 | -53 |
Bestuursondersteuning Raad En Rekenkamer Functie | -450 | -482 | -324 | -327 | -330 | -334 |
Totale lasten | -3.132 | -3.454 | -2.811 | -3.103 | -2.920 | -2.855 |
Baten | ||||||
Bestuursorganen (Raad) | - | 15 | - | - | - | - |
Bestuursorganen (B&W) | - | - | - | 200 | - | - |
REPRESENTATIE | 25 | - | - | - | - | - |
BESTUURSONDERSTEUNING COLLEGE VAN B&W | 3 | - | - | - | - | - |
Burgerzaken | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
BURGERZAKEN | 2 | - | - | - | - | - |
Baten Secretarieleges Burgerzaken | 665 | 661 | 686 | 666 | 668 | 669 |
Totale baten | 698 | 679 | 689 | 870 | 671 | 673 |
Saldo | -2.434 | -2.775 | -2.122 | -2.233 | -2.249 | -2.182 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Bron | Beschrijving | Jaar | Gemeente | NL |
---|---|---|---|---|---|---|
Demografische druk | % | CBS - Bevolkingsstatistiek | De som van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar. | 2012 | 38,3 | 50,5 |
2013 | 38,8 | 51,5 | ||||
2014 | 39,0 | 52,2 | ||||
2015 | 38,9 | 52,7 | ||||
2016 | 39,1 | 53,0 | ||||
2017 | 39.0 | |||||
2018 | 39.0 | |||||
2019 | 39.0 | |||||
2020 | 39.0 |
Deze indicator wordt ook wel aangeduid als de groene + grijze druk t.o.v. 15-64 jaar. De Wageningse waarden die hier voor 2017 en verder zijn ingevuld, zijn een prognose van de verwachte ontwikkeling. In de historische waarden tot en met 2016 is duidelijk te zien dat de waarde voor Wageningen vrij stabiel is terwijl de waarde voor Nederland als geheel gestaag stijgt. Duidelijk is ook dat de Wageningse bevolking voor een bovengemiddeld deel bestaat uit 15-64-jarigen, terwijl het aandeel jongeren en ouderen juist veel lager is dan gemiddeld. In vergelijking met de omliggende gemeenten zijn de verschillen overigens nog groter. In buurgemeenten varieert de demografische druk voor 2016 van 55,7% voor Ede tot 70,3% voor Renkum.
Betrokkenheid verbonden partijen
Er zijn bij de uitvoering en realisatie van de doelstellingen in dit programma geen verbonden partijen betrokken.