Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn organisaties, waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang heeft. Aan de verbintenis met externe organisaties zijn risico’s verbonden. Door het benoemen van organisaties wordt inzicht gegeven in deze netwerken en kunnen de risico’s benoemd en beoordeeld worden. Hiermee kan ook een oordeel gegeven worden over de doelmatigheid van de verbintenissen.
Algemeen:
In het Besluit begroting en verantwoording (BBV) wordt toegelicht dat een financieel belang inhoudt dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt kan raken in geval van faillissement. Voorts heeft de gemeente een financieel belang indien financiële problemen bij de verbonden partij kunnen worden verhaald op de gemeente.
Een bestuurlijk belang betekent dat de gemeente op enigerlei wijze zeggenschap heeft, hetzij omdat de gemeente een zetel in het bestuur heeft, hetzij omdat ze mee kan stemmen.
Deze definities houden volgens het BBV in dat participaties in gemeenschappelijke regelingen, NV’s, BV’s, VOF’s en commanditaire vennootschappen verbonden partijen zijn. Stichtingen en verenigingen vallen niet onder de verbonden partijen, tenzij de gemeente een zetel in het bestuur heeft en financiële risico’s loopt. Een stichting of vereniging die jaarlijks subsidie krijgt, maar waaraan geen andere financiële verplichtingen zitten met een juridische afdwingbaarheid door derden is geen verbonden partij.
Indien een gemeente een aanzienlijk bestuurlijk, maar geen financieel belang heeft dan maakt dit ook geen deel uit van de verbonden partijen. Wel kan dit belang in het desbetreffende programma genoemd worden. In het BBV is tenslotte expliciet opgenomen dat deelnemingen deel uitmaken van de verbonden partijen. Het zijn die verbonden partijen, waarbij de gemeente aandelen in een NV of BV heeft.
Ontwikkelingen:
De gemeente Wageningen wil een gemeente zijn en blijven die de verantwoordelijkheid en vrijheid heeft om eigen keuzes te maken die passen bij het eigene van Wageningen als een kleine, internationale en interculturele universiteitsstad, maar zeker ook bij de inwoners, samenleving en financiële situatie. Dit duidelijke standpunt draagt de gemeente uit richting het Rijk. Het Rijk is inmiddels enigszins teruggekomen op haar vergaande plannen voor gemeenten op het gebied van samenwerking, maar gaat door in haar plannen rond bezuinigingen en extra taken. Gemeenten worden gedwongen om bepaalde resultaten te behalen door samen te werken.
De gemeente Wageningen heeft gemengde ervaringen met deze samenwerkingsverbanden: soms leveren ze winst op, maar de besluitvorming verloopt trager en kost daardoor soms juist energie. Ook vraagt samenwerking om compromissen die niet altijd passen bij de identiteit van Wageningen en haar inwoners. Ten slotte blijkt uit verplicht gestelde regionale samenwerkingsverbanden, zoals de omgevingsdienst (OddV) en de regionalisering van de brandweer, dat de gemeente is geconfronteerd met extra kosten vanwege de overhead die specifiek eigen zijn aan deze samenwerkingsverbanden.
Redenen genoeg voor het college om te stellen dat Wageningen een autonome gemeente wil blijven en de eigen bestuurskracht wil behouden. Daar hoort overigens ook een robuuste organisatie bij met voldoende bestuurskracht. Wageningen zoekt daarbij naar een optimale benutting van bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden.
Ondanks de definities en uitleg is lang niet altijd duidelijk of sprake is van een verbonden partij. Dit zal zich de komende jaren verder moeten uitkristalliseren, ook landelijk. Een actuele inventarisatie levert de volgende verbonden partijen op.
Gemeenschappelijke regelingen
1
Permar WS
2
Veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden(VGGM)
3
Regio De Vallei
4
Regio Foodvalley
5
OddV (Omgevingsdienst de Vallei).
Vennootschappen en coöperaties
6
Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
7
Afvalverwerking Regio Nijmegen BV (ARN)
8
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
9
Marin Stakeholders Association (MSA)
Stichtingen en verenigingen
10
Vereniging van eigenaren van het complex Stadsbrink 291 t/m 355 (oneven)
11
Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (Wageningen 45)
Overige verbonden partijen
Niet van toepassing
Naam
[1] Permar WS
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Ede
Openbaar belang
Uitvoering in regionaal verband is effectiever, efficiënter en bevordert de kwaliteit.
Deelnemende partijen
De gemeenten Barneveld, Ede, Renkum, Scherpenzeel, Wageningen
GR wordt per 1/1/2018 opgeheven.Bestuurlijk belang
Deelnemers hebben een gelijke stem.
Financieel belang
Bij negatieve financiële bedrijfsresultaten, uittreding of liquidatie draagt de gemeente naar rato bij.
Eigen Vermogen
2014: -/- € 900.000
2015: € 0Vreemd Vermogen
2014: € 9.753.000
2015: € 12.423.000Financieel resultaat
2014: -/- € 913.000
2015: -/- € 1.478.000Naam
[2] Veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Openbaar belang
Uitvoering in regionaal verband is effectiever, efficiënter en bevordert de kwaliteit.
Deelnemende partijen
De gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Lid van het Algemeen Bestuur (burgemeester).
Lid van de Commissie veiligheid en gezondheid (wethouder Volksgezondheid)Financieel belang
Voor volksgezondheid is de bijdrage € 12,84 per inwoner. Voor brandweer is de bijdrage € 1.514.901
Eigen Vermogen
2014: € 3.273.470
2015: € 7.319.307Vreemd Vermogen
2014: € 43.266.187
2015: € 43.316.041Financieel resultaat
2016: € 1.651.460
2017: € 1.751.882Naam
[3] Regio De Vallei
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Ede
Openbaar belang
Uitvoering en beleidsvorming in regionaal verband is effectiever, efficiënter en bevordert de kwaliteit.
Het Regiobestuur heeft op 21 januari 2011 besloten Regio de Vallei voor de afvaltaken in de lucht te houden. Op 27 mei heeft het Regiobestuur besloten de uitvoering van de lopende projecten (bv. Regiocontract) bij Regio De Vallei te laten en niet over te dragen aan Regio FoodValley.Deelnemende partijen
De gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Scherpenzeel, Wageningen.
Bestuurlijk belang
Lidmaatschap bestuur
Financieel belang
Contributie van € 6.646 + kosten per project
Eigen Vermogen
2016: niet bekend
2017: niet bekendVreemd Vermogen
2016: niet bekend
2017: niet bekendFinancieel resultaat
2016: € 40.000
2017: € 40.000Naam
[4] Regio FoodValley
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Ede
Openbaar belang
Invloed op grootschalige ontwikkelingen door samenwerking in regio FoodValley verband. Dit leidt tot bestuurlijke en financiële steun van de regio voor projecten die voor Wageningen van belang zijn, waarmee het openbaar belang wordt gediend (w.o. de Kennis-as).
Deelnemende partijen
Wageningen, Ede, Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel, Renswoude, Veenendaal en Rhenen
Bestuurlijk belang
Lichte WGR en lid regiobestuur
Financieel belang
De bijdrage is € 1,81 per inwoner. Voor 37.862 inwoners : € 68.530.
Eigen Vermogen
2014: € 581.152
2015:€ 896.154Vreemd Vermogen
2014:€ 6.109.206
2015: € 6.646.254Financieel resultaat
2014: € 318.512
2015: € 315.002Naam
[5] Omgevingsdienst de Vallei (OddV)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Ede
Openbaar belang
De OddV verzorgt de wettelijke taken op het gebied van vergunningverlening en handhaving gericht op de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht).
Deelnemende partijen
De gemeenten Ede, Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel en Wageningen en de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Lidmaatschap bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2016 is € 819.544
Eigen Vermogen
2016: € 699.000
2017: € 440.000Vreemd Vermogen
2016: € 1.434.000
2017: € 1.434.000Financieel resultaat
2016: € 0
2017: € 0Naam
[6] Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats
Ede
Openbaar belang
ACV verzorgt de afvoer van afval voor huishoudens in de gemeente Wageningen.
Deelnemende partijen
De gemeenten Ede, Renkum, Wageningen, Veenendaal.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder (lid van de AVA)
Financieel belang
Er zijn 12 mln. aandelen, waarvan 5.846.013 geplaatst zijn bij de gemeenten.
De gemeente Wageningen bezit 918.001 aandelen. Deze aandelen staan voor € 917.800 op de balans.De gemeente Wageningen is klant van ACV en staat garant voor de leningen.
Eigen Vermogen
2014: € 10.353.000
2015: € 10.353.000Vreemd Vermogen
2014: € 22.555.000
2015: € 22.555.000Financieel resultaat
2014: € 430.000
2015: € 430.000Naam
[7] Afvalverwerking Regio Nijmegen BV (ARN)
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats
Nijmegen
Openbaar belang
ARN verzorgt verbranding van restafval van ACV.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de BV zijn de regio’s Nijmegen, De Vallei, en Rivierenland en het Duitse bedrijf Remondis
Bestuurlijk belang
Regio De Vallei is voor 11,7% aandeelhouder
Financieel belang
Niet rechtstreeks, maar in tarieven van de ACV. Tevens een garantstelling
Eigen Vermogen
2014: € 16.439.874
2015: € 17.080.897Vreemd Vermogen
2014: € 56.874.363
2015: € 55.023.418Financieel resultaat
2014: € 325.375
2015: € 641.026Naam
[8] Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar belang
De activiteiten van de bank richten zich op de financiering van de activiteiten van publieke instellingen.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn alle of nagenoeg alle gemeenten en provincies in Nederland en de Staat der Nederlanden. De Staat bezit de helft van de ruim 55 miljoen aandelen, de gemeenten en provincies de overige.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder (lid van de AVA)
Financieel belang
50.310 aandelen (=0,09%) De historische waarde van de aandelen bedraagt € 114.148. Jaarlijks dividend van ca. € 60.000.
Eigen Vermogen
2014: € 3.582 miljoen
2015: € 4.163 miljoenVreemd Vermogen
2014: € 149.923 miljoen
2015: € 145.348 miljoenFinancieel resultaat
2014: € 126 miljoen
2015: € 226 miljoenNaam
[9] Marin Stakeholders Association
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats
Wageningen
Openbaar belang
Het behouden van werkgelegenheid in Wageningen en specifiek kennisintensieve werkgelegenheid.
Deelnemende partijen
Vertrouwelijk
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft een vertegenwoordiger in het bestuur van de Stichting MSA.
Financieel belang
De gemeente staat garant voor een bedrag van € 490.000. De garantstelling heeft een looptijd van 5 jaar.
Eigen Vermogen
2014: € 28.766.000
2015: € 28.255.000Vreemd Vermogen
2014: € 52.018.000
2015: € 48.740.000Financieel resultaat
2014: € 883.000
2015: € 1.489.000Naam
[10] Vereniging van eigenaren van het complex Stadsbrink 291 t/m 355 (oneven)
Rechtsvorm
Vereniging
Vestigingsplaats
Wageningen
Openbaar belang
N.v.t.
Deelnemende partijen
De gemeente Wageningen en de Vereniging van eigenaren van het complex Stadsbrink 293 t/m 355
Bestuurlijk belang
50% gemeente en 50% bewoners appartementen
Financieel belang
Onderhoudskosten gemeenschappelijke gedeelten, naar rato.
Eigen Vermogen
2014: € 0
2015: € 0Vreemd Vermogen
2014: € 12.106
2015: € 15.884Financieel resultaat
2014: € 0
2015: € 0Naam
[11] WGR PPO De Link
Rechtsvorm
Stichting
Vestigingsplaats
Rhenen
Openbaar belang
De gemeente heeft een grondwettelijke taak met betrekking tot het toezicht op het openbaar onderwijs.
Deelnemende partijen
De gemeenten Rhenen, Renkum en Wageningen
Bestuurlijk belang
Wethouder onderwijs is algemeen bestuurslid
Financieel belang
De gemeente moet zelf voorzien in het bestuur van de openbare school in het geval van ernstige taakverwaarlozing door het schoolbestuur of het functioneren in strijd met de wet.
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel resultaat
Naam
[12] Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (Wageningen 45)
Rechtsvorm
Stichting
Vestigingsplaats
Wageningen
Openbaar belang
Samenwerking borgt nationale status, status Gelders bevrijdingsfestival Stad der Bevrijding en behoud erfgoed.
Deelnemende partijen
Ministerie van Defensie, Provincie Gelderland en het V-fonds
Bestuurlijk belang
Burgemeester is adviseur
Financieel belang
De subsidie voor NCHC bedraagt € 127.339
Eigen Vermogen
2014: € 196.215
2015: -/- € 1.922 (*)Vreemd Vermogen
2014: € 126.3446
2015: -/- € 154.768 (*)Financieel resultaat
2014: € 15.170
2015: -/- € 198.138 (*)Niet van toepassing.