PR1 Bereikbaarheid
Aandeel in het totaal
Lasten
4.700.391
5
Baten
2.112.204
2
Waarom dit Programma?
Voor de economische ontwikkeling van een stad is bereikbaarheid een voorwaarde. Mobiliteit voor burgers heeft vaak een groot effect op welzijn en betrokkenheid.
De andere kant van mobiliteit is dat het veel ruimte kost. Automobiliteit in het bijzonder betekent gebruik van (fossiele) energie, wat zorgt voor uitstoot van schadelijke stoffen en broeikasgassen. Ook kan mobiliteit voor geluidsoverlast en verkeersonveiligheid zorgen.
Dit programma beoogt de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren en de nadelige effecten daarvan terug te dringen.
Beoogd maatschappelijk effect
Wageningen streeft ernaar dat mobiliteit op een duurzame wijze bijdraagt aan een goed functionerende economie, aan gezondheid, verkeersveiligheid en sociale participatie.
Om dit maatschappelijk effect te bereiken zijn de volgende thema’s actueel:
• Bereikbaarheid belangrijke locaties
• CO2-uitstoot
• Bijdragen aan de verbetering leefmilieu inwoners
• Verkeersveiligheid langzaam verkeer
• Mobiliteit van minder mobiele inwoners
Deze thema’s zijn verwerkt in een doelenboom, waarin per doel wordt beantwoord:
• Wat willen we bereiken? (doelen en subdoelen)
• Wat gaan we daarvoor doen? (activiteiten)
In het activiteitenoverzicht gaan we alleen in op nieuw beleid en politiek relevante zaken.
Doelstellingen
- 1.1 De bereikbaarheid van en naar economisch belangrijke locaties (campus, centrum, haven, BSPW, Nudepark) in Wageningen is verbeterd
- 1.2 De CO2 uitstoot van gemotoriseerd wegverkeer is gereduceerd met 6% in 2017 ten opzichte van 2009.
- 1.3 Mobiliteit heeft bijgedragen aan de gezondheidsbevordering en kwaliteit van leven van inwoners
- 1.4 De verkeersveiligheid voor langzaam verkeer is verbeterd
- 1.5 Mobiliteit heeft bijgedragen aan de mogelijkheid voor minder mobiele inwoners om zo lang mogelijk mee te kunnen doen in de samenleving
Wat gaat het kosten?
De lasten, baten en het saldo van het programma Bereikbaarheid zijn als volgt:
- Bestaand beleid lasten
- Nieuw beleid lasten
- Bestaand beleid baten
- Nieuw beleid baten
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | - | - | -8 | -8 | -8 | -8 |
Bestaand beleid | -5.997 | -5.052 | -4.692 | -4.651 | -4.700 | -4.743 |
Totale lasten | -5.997 | -5.052 | -4.700 | -4.659 | -4.708 | -4.751 |
Baten | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | 39 | - | - | - | - | - |
Bestaand beleid | 3.288 | 2.127 | 2.112 | 2.104 | 2.095 | 2.147 |
Totale baten | 3.327 | 2.127 | 2.112 | 2.104 | 2.095 | 2.147 |
Saldo | ||||||
Nieuw beleid & kadernota | 39 | - | -8 | -8 | -8 | -8 |
Bestaand beleid | -2.709 | -2.925 | -2.580 | -2.547 | -2.605 | -2.596 |
Totale saldo | -2.670 | -2.925 | -2.588 | -2.555 | -2.613 | -2.605 |
Verdeling per product
- Wettelijk
- Niet-wettelijk
Bedrag x € 1.000 | Werkelijk 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Wegen, Straten En Pleinen | -3.089 | -3.079 | -2.896 | -2.834 | -2.912 | -2.901 |
WEGEN, STRATEN EN PLEINEN | -53 | - | - | - | - | - |
Verkeersmaatregelen | -590 | -793 | -720 | -736 | -705 | -700 |
VERKEERSMAATREGELEN | -987 | - | - | - | - | - |
Parkeervoorzieningen | -465 | -493 | -474 | -473 | -469 | -463 |
PARKEERVOORZIENINGEN | -43 | - | - | - | - | - |
Veerdiensten | -712 | -687 | -610 | -616 | -623 | -687 |
VEERDIENSTEN | -57 | - | - | - | - | - |
Totale lasten | -5.997 | -5.052 | -4.700 | -4.659 | -4.708 | -4.751 |
Baten | ||||||
Wegen, Straten En Pleinen | 640 | 349 | 340 | 332 | 323 | 315 |
WEGEN, STRATEN EN PLEINEN | 37 | - | - | - | - | - |
Verkeersmaatregelen | 12 | 18 | 12 | 12 | 12 | 12 |
VERKEERSMAATREGELEN | 850 | - | - | - | - | - |
Parkeervoorzieningen | 1.020 | 1.020 | 1.019 | 1.019 | 1.018 | 1.018 |
PARKEERVOORZIENINGEN | 57 | - | - | - | - | - |
Veerdiensten | 712 | 741 | 741 | 742 | 743 | 803 |
Totale baten | 3.327 | 2.127 | 2.112 | 2.104 | 2.095 | 2.147 |
Saldo | -2.670 | -2.925 | -2.588 | -2.555 | -2.613 | -2.605 |
Indicatoren
Indicator | Eenheid | Bron | Beschrijving | Jaar | Gemeente | NL |
---|---|---|---|---|---|---|
Ziekenhuisopname n.a.v. verkeersongeval met een motorvoertuig | % | VeiligheidNL | als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. | 2012 | ||
2013 | 9 | 7 | ||||
2014 | 4 | 7 | ||||
2015 | 7 | |||||
2016 | 7 | |||||
2017 | ||||||
2018 | ||||||
2019 | ||||||
2020 | ||||||
Ziekenhuisopname n.a.v. vervoersongeval met een fietser | % | VeiligheidNL | als aandeel van het totaal aantal ongevallen die leiden tot ziekenhuisopnamen. | 2012 | ||
2013 | 17 | 8 | ||||
2014 | 11 | 10 | ||||
2015 | 11 | |||||
2016 | 12 | |||||
2017 | ||||||
2018 | ||||||
2019 | ||||||
2020 |
De trend is overgenomen.
Betrokkenheid verbonden partijen
De volgende verbonden partijen zijn betrokken bij de uitvoering en realisatie van de doelstellingen uit het programma:
Regio Food Valley
De regio FoodValley treedt op als opdrachtgever voor het programma ‘De Bereikbare Vallei’, dat bijdraagt aan het beïnvloeden van de vraag naar mobiliteit. Dit is van belang voor de doelstelling om de bereikbaarheid optimaal te houden en om een vergroening van mobiliteit te bewerkstelligen. Daarnaast vervult de regio de regisserende rol voor basismobiliteit.
Opheusdens Veer
Het Opheusdens Veer voert de veerdiensten uit tussen Wageningen en Opheusden. Dit is eveneens van belang voor de bereikbaarheid van Wageningen.